lördag 18 oktober 2008

Att slakta en scoutskjorta

Jag har två gamla scoutskjortor, dvs av den modellen som vår 09 inte är giltig som vår officiella klädsel. Den ena har jag haft sen jag var 12 år och ny patrullscout. Inköpt på Söderkulla scoutkårs loppmarknad, och den hade tillhört den 3år äldre, snygga och spännande R... Den har alltså varit i min ägo i nära 16 år och slitits och tvättats och solblekts, nu hänger den knappt ihop och färgen är mer babyblå än scouternas klarblå. Tyget är så mjukt och den är mjuk och go som en gammal vän...
Nåja tanken har funnits länge att sy en scoutskjorta modell mindre och nu blev den än mer aktuell med lill-Bengan på väg. Men aldrig att den gamla favvisen skulle få sätta livet till! Den andra scoutskjortan av gammal modell i min ägo är klarblå, styv i tyget och helt oföljsam. Dessutom har den en passform som inte är av denna världen, och jag har fått den av kåren i julklapp en gång. Utmärkt för att bli en liten miniskjorta. Först tänkte jag rita mönstret själv men såg mina begränsningar. Och tro det eller ej; men i en av mina två sömnadstidningar fanns mönstret på en pojkskjorta, kortärmad. Planen är att nästa sommar åka på Retro-09 och då beräknas lill-Bengan vara ett halvår, perfekt med strl 70!



Nu är den klar! Den var jätterolig och ganska lätt att sy. Inte så mycket pill, bara på fickan. Och nu har jag fått tillfälle att lära mig att sy knapphål.
Fiffigt nog drog jag nytta av den ursprungliga skjortans sömmar, knappar och knapphål, fickor m.m så gott det gick och här är resultatet:


Inga kommentarer: